Zabierasz się za marketing swojej marki, ale nie wiesz kompletnie jak prowadzić social media, aby pomogły Ci sprzedawać Twoje produkty? Poznaj 10 zasad, których zastosowanie przybliży Cię do tego celu!

 

1. Działaj wg strategii komunikacji

 

Prowadzenie mediów społecznościowych bez strategii jest jak próba dotarcia do miejsca docelowego w nieznanym mieście bez nawigacji (lub mapy). Niby jeździsz, ale do celu dotrzeć nie potrafisz… Czy naprawdę masz czas i środki na to, by działać na oślep? Nie. Dlatego strategia komunikacji to absolutny must have, aby móc dobrze prowadzić social media. 

Co powinna zawierać taka strategia? 

  • Jaki jest cel lub kilka celów Twoich działań?
  • Do kogo konkretnie mówisz w mediach społecznościowych – nie na zasadzie domysłów, ale twardych statystyk. Kto kupuje Twoje produkty? Jak kupują? Gdzie bywają w internecie?
  • Jakie są przewagi konkurencyjne Twojej marki / produktów? Jaką wartość dajesz swoim odbiorcom? Co zyskują, kupując Twój produkt?
  • Jak chcesz aby Twoja marka była postrzegana? Chcesz edukować, szokować, inspirować? Jaki masz pomysł na wyróżnienie się w gąszczu innych postów?
  • Jakie masz pomysły na content na każdym etapie lejka marketingowego i sprzedażowego (czym różnią się te dwa pojęcia dowiesz się tu).
  • W jakich kanałach będziesz publikować, jak często, które formaty wybierzesz?

2. Produkuj dobry content

 

W internecie ludzie kupują oczami. Nie mogą przymierzyć, poczuć, dotknąć, powąchać, spróbować. Jedyne co mogą, to zobaczyć. Dlatego dobry CONTENT IS KING! Co oznacza dobry content? Estetyczny, pomysłowy, przykuwający uwagę, wywołujący uśmiech na twarzy, zaciekawienie, chęć wejścia głębiej w relację z marką. Inspirujący, edukujący, rozśmieszający, zachwycający. 

Musi być też spójny pod względem wizualnym i językowym – tak, aby w głowach odbiorców styl marki zakorzenił się na stałe.

Content musi wspierać też sprzedaż, a więc powinien być odpowiednio zaplanowany pod przygotowaną strategię komunikacji. Jeśli wiesz, że zbliża się Dzień Mamy, zaplanuj sesję z modelkami mama-córka. 

Jeśli chcesz dobrze prowadzić social media, nie oszczędzaj na dobrym contencie!

2,5. Stosuj formaty video 

 

Statystyki są miażdżące. Format video jest chętniej oglądany przez użytkowników internetu niż format zdjęcia / pisany. Dzięki video klienci chętniej kupują (garść statystyk znajdziesz tu).

Rodzajów video, które możesz wdrożyć do swojego social media marketingu jest kilka(naście): instruktaż jak używać produktu, poznaj nas/zespół, motywacyjne video, video sprzedażowe, video reklamowe marki, trendujące tik toki, video ze zdjęć (kolaż), lifestylowe video (ludzie spędzający czas w towarzystwie produktu/usługi), kulisy pracy, video edukacyjne…

 

Pamiętaj, aby dodawać napisy przy każdym video mówionym. Mnóstwo użytkowników ogląda filmiki w mediach społecznościowych w wersji wyciszonej i deklarują, że gdy video ma napisy, chętniej oglądają je do samego końca. 

 

W mediach społecznościowych ważna jest też trendująca muzyka. Managerowie social mediów mają zazwyczaj zagwozdkę – czy wrzucać rolki z popularną muzyką czy z taką, która pozwoli im rolkę później promować (rolek z muzyką zastrzeżoną prawami autorskimi nie możesz używać do promocji płatnych). Oczywiście wszystko zależy od założeń – jeśli z założenia rolka ma iść jako promocja płatna – dobierz muzykę, która nie jest obarczona prawami autorskimi.

 

3. Stosuj Lejki

 

O lejku marketingowym i sprzedażowym napisałam niedawno artykuł (znajdziesz go TU), ale warto o nich przypomnieć. Planując content, zastanów się, jak skłonić nowych odbiorców do zainteresowania się Twoją marką, jak utrzymać ich zainteresowanie oraz jak sprawić, aby część z nich chciała kupić. Zaprojektuj content w formie ścieżki, którą Twoi odbiorcy będą podążać. Prowadź ich, jak po sznurku, od wzbudzenia pierwszego zainteresowania, po zakup i lojalność wobec marki.

 

Aby to się wydarzyło, musisz rozplanować treści na różnych etapach relacji odbiorców z marką i ich gotowości zakupowej. Na osobę, która kompletnie nie zna Twojej marki, nie zadziałają komunikaty czysto sprzedażowe. 

 

Zastanów się, czy kupiłbyś od nieznajomego akwizytora, który ni z tego, ni z owego puka do Twoich drzwi, świetny odkurzacz za 5 tys.?

A gdybyś widział 10 filmów na Tiktoku z tym człowiekiem opowiadającym o tym, jak świetnie ułatwia życie ten odkurzacz… Gdybyś oczami wyobraźni zobaczył, ile dobrego ten odkurzacz wniósłby w Twoje życie. Gdybyś nawiązał konwersację z tym sprzedawcą, zaprosił go na pokaz do domu… Wyobrażasz sobie, że możesz go kupić?

 

4. Planuj treści + bądź systematyczny

 

Planowanie z wyprzedzeniem, pozwala na szersze spojrzenie na to, co konkretnie, do kogo i na jakim etapie lajka zostanie podane Twoim odbiorcom. A więc jest to bardzo ważne działanie. Unikasz przypadkowych postów, tworzonych tylko dlatego, że ktoś powiedział, że trzeba publikować regularnie, a Ty akurat nie masz pomysłu co wrzucić…

 

Po drugie, masz spokojną głowę dziś i możesz skupić się na planowaniu przyszłości. Nie straszna Ci nagła nieobecność w pracy czy wyjazd na 2-tyg. urlop. Nawet bez Twojego udziału, zaplanowana wcześniej treść idzie w eter zgodnie z planem. 

 

Systematyczność i regularność jest ważna. Kiedy zapoznasz się z teorią lejka marketingowego, dowiesz się, że musisz nieustannie podtrzymywać zainteresowanie tych, którzy znajdują się w środku lejka (MOFU). Dostarczanie im ciągle wartościowych treści, sprawi, że nie zechcą Cię “opuścić”, a gdy zapragną takiej usługi/produktu, jak Twój, przyjdziesz im do głowy od razu.

 

 

5. Myśl jak klient, a nie o sobie

 

Niedoświadczeni social mediowcy / marketingowcy mają tendencję do używania zbyt dużej ilości słów “my”, “nasza” w opisach pod postami. Powiem dosadnie: Twój klient ma w nosie to, jak wspaniały jest Twój produkt. Jego interesuje wyłącznie to, jak pomoże mu osiągnąć własne cele. Jak ułatwi mu życie lub zaspokoi jego aspiracje. Dlatego pisząc posty, myśl o kliencie i jego potrzebach (tu kłania się strategia komunikacji), a nie o swoim świetnym produkcie. Kropka.

 

6. Stwórz kreatywny koncept

 

Kreatywny koncept to pomysł na prowadzenie social mediów w takim stylu, który będzie wybijał scrollującego użytkownika mediów społecznościowych z rytmu. Styl wyraźny, dopasowany do charakteru marki i jej grupy odbiorców. Nieszablonowy pomysł na treści wizualne, graficzne, pisane. 

 

To chyba najtrudniejsze do zdefiniowania. Budowy stylu komunikacji nie da się opisać w 10 krokach czy zasadach. To jest to coś, co dobrze przemyślany marketing marki ma w sobie. Nie wiesz jak zabrać się do poszukiwania własnej koncepcji kreatywnej? Proponuję inspirację na Instagramie czy Pintereście. Podpatruj jak robią to inne marki, zaczerpnij inspiracji też z innych branż niż Twoja. Otwórz umysł na coś, czego jeszcze na rynku Twoich produktów/usług nie było. Nie płyń z nurtem. Poszukaj własnego stylu. To może być wyjście z Twojej strefy komfortu, ale dzięki temu możesz dużo zyskać – wyróżnisz się z tłumu!

A jak kompletnie nie czujesz, że dasz radę, chętnie pomożemy Ci znaleźć kreatywny pomysł na Twoją markę 🙂 Odezwij się.

7. Stosuj recykling treści / Dostosuj treść do medium

 

Recykling treści oznacza, że przygotowany raz plan na content możesz wykorzystać w różnych mediach. Jeśli masz pomysł na poruszenie jakiegoś tematu na Instagramie, zastanów się czy tego samego (podanego nieco inaczej) nie możesz wykorzystać też np. na LinkedIn?

 

Recykling treści oznacza też, że w różnych mediach ten sam przekaz przedstawia się nieco inaczej. Przykładem może być nasz post na blogu o lejkach marketingowych. Pod media społecznościowe tę samą treść podałam naszym odbiorcom w formie video. 

Artykuł: Czym różni się lejek marketingowy od lejka sprzedażowego 

Video: na socialspotowym Facebooku

Obydwa przekazy mówią o tym samym, ale każdy z nich jest dostosowany do swojego medium.

 

Każde medium społecznościowe i każdy format w obrębie danego medium mają swoją specyfikę. Użytkownicy za co innego uwielbiają Facebooka, a za zupełnie co innego Tiktoka. Co innego chcą widzieć w instafeedzie, a czego innego oczekują od stories. Dlatego musisz dostosować Twoje treści do każdego z tych mediów. 

 

Ale… Nie daj się też zwariować. Nie zawsze musisz umieszczać wszędzie zupełnie coś innego. Same nie raz powielamy treści – jeśli czuję, że coś się dobrze sprawdzi zarówno w formie video na Instagramie, Facebooku, jak i Tiktoku, to daję temu zielone światło. 

8. Dostosuj wizerunek do jakości produktu/usługi

 

Wiele marek, które postanawiają samodzielnie prowadzić swoje media społecznościowe lub oddają tę działkę w ręce niedoświadczonej osoby, spotyka problem niedostosowania jakości contentu do jakości produktu / usługi.

 

Gdy sprzedajesz produkty premium, nie możesz pozwolić sobie na słabej jakości zdjęcia czy video. Odbiorca często spotyka się z Twoją marką po raz pierwszy, właśnie dzięki social mediom. I buduje sobie pierwsze wrażenie na jej temat. Jeśli Instagram nie jest estetyczny, a kampanie na Facebooku okraszone są niskiej jakości grafikami czy chałupniczo zrobionymi zdjęciami, wizerunek Twojej marki buduje się daleko od poziomu premium.

 

Odwrotnie działa to podobnie. Nigdy nie zapomnę pracy dla jednej z trójmiejskich restauracji, w której robiłyśmy super marketing, składałyśmy w jej imieniu obietnicę pysznego i pięknego doświadczenia, a na miejscu obsługa nie dawała rady. Ciągle walczyłyśmy z masą słabych opinii i miałyśmy poczucie, że robiony przez nas marketing totalnie się marnuje.

 

9. Stosuj CTA

 

Jeśli zaprojektujesz dobrze lejek marketingowy czy sprzedażowy, to nie wyobrażam sobie, abyś zapomniał o tym punkcie. Dużym błędem jest zaprojektować treści i zostawić odbiorców bez wyraźnego wezwania do działania. Na każdym z etapów lejka, Ty jesteś przewodnikiem, a Twój odbiorca nieświadomym “turystą”. Musisz wziąć go za rękę i pokazać, gdzie ma dalej iść. A nie ma na to lepszego sposobu, jak wskazać mu, co ma w danym momencie zrobić: kupić, kliknąć, ściągnąć, zarejestrować się, zapisać, wypełnić coś, obejrzeć kolejną treść etc.

Błędem jest też oczekiwanie, że przy pierwszym kontakcie klienta z marką, on od razu kliknie KUP TERAZ i kupi. 

 

Przykładowa ścieżka:

  1. Odbiorca trafia na post reklamowy, w którym edukujesz go w temacie, który go interesuje. CTA: zaobserwuj nas po więcej podobnych treści.
  2. Do osób obserwujących kierujesz “stories”, które przybliża im, jak pracujesz. CTA: kliknij i obejrzyj naszą kolekcję.
  3. Na stronie poszczególnych produktów z kolekcji CTA: Kup Teraz.

 

I masz sprzedaż!

10. Promuj posty

 

Jeśli jesteś młodą marką, która nie zdobyła wielu followersów i zaangażowania przed 2017 rokiem (kiedy zasięgi organiczne postów pozwalały na darmowe budowanie wielkich społeczności), będziesz potrzebował promować posty. 

 

Pominę tu temat kampanii płatnych, gdyż to temat na kilka kolejnych artykułów. Ale minimum, którego potrzebujesz to promowanie postów, które umieszczasz w social mediach. Posty w sposób organiczny dotrą do 2-5% Twoich odbiorców, a nie po to poświęcasz czas na ich tworzenie, aby docierały w kółko do tych samych 10 osób, prawda?

Dlatego posty należy promować, rozszerzając ich zasięg do odpowiednich odbiorców. Możesz ustawiać promocję szeroko, do nowych odbiorców lub wąsko do ludzi, którzy już wykazali się aktywnością w Twoich mediach społecznościowych. Wszystko zależy od treści i etapu lejka marketingowego

 

 

Napisz do nas!

Spodobał Ci się nasz dzisiejszy artykuł? Będzie mi bardzo miło, jeśli podzielisz się nim z jednym ze swoich znajomych.

A jeśli szukasz wsparcia w skutecznym marketingu Twojej marki napisz do nas!

Miłego dnia!
Ania Amsolik
Współzałożycielka Social Spot

 

window.lintrk('track', { conversion_id: 13611706 });