W czerwcu 2023 r. zostałam zaproszona do wystąpienia na trójmiejskim Crash Mondays. Zebranej publiczności opowiedziałam o błędach, które popełnia wielu przedsiębiorców, ale też marketerów, w swojej komunikacji w mediach społecznościowych. Ponieważ prezentowałam przed dosłownie kilkudziesięcioma osobami, postanowiłam przenieść moją prezentację na naszego bloga, aby ujrzało ją szersze grono.
Błędy w komunikacji w mediach społecznościowych
Gdy zgłaszają się do naszej agencji klienci po obsługę mediów społecznościowych, bardzo często przychodzą z dwoma problemami:
- brak czasu na działania w social mediach,
- brak pomysłu na te działania.
Ten artykuł jest dla Ciebie, jeśli doskwiera Ci ten drugi problem. Jeśli masz poczucie, że działania które podejmujesz w social mediach nie przynoszą Ci żadnych efektów, przeczytaj do końca.
Dzieje się tak najczęściej dlatego, że popełniasz te siedem podstawowych błędów, z którymi dziś się rozprawimy.
❌ Błąd nr 1. Brak strategii działania
Strategia działania jest, tak naprawdę, kluczowa w prowadzeniu mediów społecznościowych. Bez niej, faktycznie, możesz nie mieć pomysłów na komunikację, w Twoje posty i działania wdziera się chaos, nie wiesz tak naprawdę, po co komunikujesz się ze światem. Taki mętlik w głowie potęgują jeszcze liczni „eksperci social media”, którzy prześcigają się w pomysłach, jak przechytrzyć algorytmy Facebooka czy Instagrama. A to kompletnie nie o to w tym chodzi. Goniąc za algorytmem poddajesz się temu, na czym zależy twórcom serwisów społecznościowych. Wykorzystanie tych mediów powinno być elementem Twojej strategii, a nie nabijaniem kasy w kieszenie Marka Zuckerberga.
Czy stworzenie jej to coś skomplikowanego? Strategia komunikacji w mediach społecznościowych wcale nie musi być 100-stronicowym dokumentem. Jeśli jesteś świadomym marketerem, to często wystarczy Ci tylko jedna kartka A4, aby rozpisać sobie najważniejsze elementy strategii komunikacji Twojej marki.
Na pewno na początek musisz zadać sobie kilka kluczowych pytań:
- w jakim celu prowadzę media społecznościowe / co chcę osiągnąć dzięki tym działaniom?
- dla kogo jest mój produkt (czyli do kogo będę mówić w mediach społecznościowych)?
- jakie wartości daje mój produkt moim odbiorcom lub jakie ich problemy rozwiązuje?
- jakie obiekcje w związku z zakupem produktu może mieć mój klient i jak mogę je rozwiać?
- jakimi kanałami mogę dotrzeć do mojego klienta?
- jaką ścieżką podąża klient, kiedy chce zakupić produkt taki jak mój?
❌ Błąd nr 2. Nieznajomość grupy docelowej
Zastanawiając się nad tym, dla kogo jest Twój produkt, nie wystarczy myśleć tylko o prostej demografii. Może Cię to doprowadzić do błędnych wniosków.
Budując personę, czyli profil klienta idealnego, który miałby kupić Twój produkt, pomyśl szerzej o tej osobie. Jakie wartości są dla niej ważne, jakie ma aspiracje, z jakimi problemami mierzy się na co dzień i jak Twój produkt mógłby jej pomóc. O czym marzy, gdzie się inspiruje i czego nie potrafi.
Jeśli kierujesz swoją ofertę do klienta B2B, zastanów się kto, tak naprawdę, podejmuje w firmie decyzję o zakupie produktu takiego jak Twój. Z jakimi wyzwaniami dnia codziennego mierzy się ta osoba? Czy jest to jedyna osoba decyzyjna? Jak w tej firmie kupuje się takie produkty, jak Twoje? Im więcej informacji uda Ci się pozyskać i doprecyzować, tym większa szansa, że posty, które zamieścisz w mediach społecznościowych, trafią idealnie w potrzebę Twojego klienta. I sprawią, że będzie gotowy od Ciebie kupić.
Oto kilka przykładów, w których marki świetnie rozumieją potrzeby i aspiracje grupy docelowej:
❌ Błąd nr 3. Mówienie o sobie zamiast o kliencie
Zgadniesz jakie jest jedno absolutnie zakazane słowo w naszej agencji?
Wszystkie odmiany słowa my, nas, nasza – staramy się unikać tych zwrotów jak ognia. Twojego klienta naprawdę nie interesuje Twoja firma, to czy jest najlepsza, to ile lat działa na rynku, to czy ma 150 000 oddziałów w kraju i za granicą. I też to, jak wspaniałej jakości ma produkty.
To, co naprawdę interesuje twojego klienta, to co on z tego będzie miał. Dlatego tworząc jakiekolwiek treści do mediów społecznościowych, postaw się w roli swojego klienta i zadaj sobie następujące pytanie:
„Mamy 20 lat doświadczenia na rynku” – „I co z tego?”
„Zawsze staramy się wysyłać paczki, które są estetyczne” – „I co z tego?”
„Nasza najnowsza kolekcja jest już dostępna” – „I co z tego?”
Podane wyżej informacje są bardzo ważne, natomiast klientowi należy przedstawić je w postaci odpowiedniej wartości dla niego.
„Gwarantujemy, że po ukończeniu szkolenia XYZ natychmiast wdrożysz zmiany, które już w pierwszym miesiącu zaowocują wyższymi wynikami sprzedaży w Twojej firmie. Mamy tę pewność, ponieważ w ciągu ostatnich 20-lat przeszkoliliśmy już tysiące handlowców, którzy dziś jako Dyrektorzy Sprzedaży lub CEO wielkich firm, wysyłają do nas na to samo szkolenie swoich handlowców.”
Kilka przykładów z komunikacji naszego klienta Arche Hotele:
❌ Błąd nr 4. Brak kreatywności
Zaryzykuję stwierdzenie, że w Polsce przedsiębiorcy nie mają ambicji, aby wymyślić coś wow, tylko bezmyślnie kopiują konkurencję, której wychodzi to dobrze. Podejrzewam, że wynika to z ciągle bardzo małych nakładów, które firmy przeznaczają na marketing. Skoro raz już ktoś wymyślił coś świetnego, to po co mam wymyślać koło na nowo? Zrobimy to, co konkurencja i nam też wyjdzie. A to nie do końca tak działa. Każda firma ma swoje DNA, swoje wartości, swoje USP i to, że u kogoś coś fajnie działa, wcale nie oznacza, że zadziała to tak samo u nas.
W Social Spot ogromną wagę przykładamy do tego, aby wyróżniać komunikację naszych klientów w mediach społecznościowych. Zdajemy sobie sprawę, że odbiorcy wchodzą w social media, aby przełączyć się na tryb ROZRYWKA. Staramy się naszymi postami dać im jak najwięcej zachwytu, śmiechu, inspiracji, czegoś innego niż to, co widzą wszędzie.
Przykład jak promujemy restauracje:
❌ Błąd nr 5. Nieadekwatny wizerunek w mediach społecznościowych vs rzeczywistość
To napiszę bardzo krótko. Dopilnuj, aby jakość komunikatów w social mediach była taka sama, jak jakość Twoich produktów. Nie obiecuj za dużo w mediach społecznościowych, nie rób marketingu premium, jeśli Twoje produkty takie nie są. Przerost formy nad treścią szybko zweryfikują użytkownicy.
Z drugiej strony jeśli sprzedajesz produkty wysokiej klasy, aspirujesz do marki luksusowej, Twój marketing musi być jak spod igły. Wysoka jakość contentu, premium branding. Świat online i świat w realu przenikają się, jak nigdy wcześniej. Wizerunek Twojej marki w sieci nie może odbiegać od rzeczywistości, gdyż rynek szybko wyłapie tę niespójność.
❌ Błąd nr 6. Brak lejków marketingowych i odpowiednich CTA
O lejkach marketingowym i sprzedażowym pisałam już w artykule „Czym różni się lejek marketingowy od lejka sprzedażowego”, a więc nie będę zagłębiać się bardzo w teorię.
Chodzi mi o to, aby projektując posty do mediów społecznościowych, usadowić je w odpowiednim miejscu na ścieżce zakupowej klienta. Lub w odpowiednim miejscu w lejku marketingowym marki. W zależności od etapu podróży klienta przez naszą ścieżkę, posty powinny spełniać inne zadania. Na górze lejka zależy nam na pozyskiwaniu zasięgu i followersów. Środek lejka jest od tego, aby zainteresować klienta produktem lub przytrzymać odbiorcę na orbicie naszej marki. Dół lejka jest po to aby sprzedać.
Odbiorca lub potencjalny klient nie domyśla się, czego od niego oczekujemy na każdym etapie naszego lejka. Dlatego musimy stosować odpowiednie CTA, aby ułatwić mu przejście z jednego punktu ścieżki do drugiego.
❌ Błąd nr 7. Brak dobrego contentu
Brak dobrego contentu w wielu firmach wynika z oszczędności i z braku zrozumienia, jak ważny jest to element digital marketingu. Jak inaczej sprzedać komuś coś w internecie, niż pokazując mu to w jak najlepszy możliwy sposób. A najlepszym możliwym sposobem, jest dobry content, przede wszystkim video.
Wiele firm inwestuje w content, ale jest to wyłącznie content produktowy. Same produkty, puste wnętrza, piękne widoki. Brakuje tu lifestyle’u i ludzkich emocji, które najlepiej sprzedają produkty i usługi w mediach społecznościowych.
Emocje:
Podsumowanie
Media społecznościowe są dzisiaj jednym z najważniejszych kanałów komunikacji marki z otoczeniem. Dają najwięcej ciekawych możliwości. Dają wspaniałe pole do popisu, uwolnienia kreatywności, przyciągnięcia uwagi, sprzedawania. To wszystko jest możliwe jednak tylko i wyłącznie wtedy, kiedy proces tworzenia treści do mediów społecznościowych jest przemyślany, zaplanowany i traktowany poważnie.
✅ Jeśli chcesz, aby social media Twojej marki wspierały firmę w osiąganiu różnych celów marketingowych i biznesowych, weź do serca powyższe wskazówki. Albo zgłoś się do nas – wiemy, jak Ci w tym pomóc.
Miłego dnia,
Ania Amsolik
współtwórczyni Social Spot