API konwersji Meta / Facebook – czym jest i dlaczego powinieneś je skonfigurować
API konwersji pojawiło się w świecie marketingowym już ponad rok temu, jako alternatywa dla Pixela Facebooka.
Wielu użytkowników jednak nie zaprzątało sobie głowy tą nowinką. „Skoro mam już skonfigurowany Pixel, po co mi jakieś API?” Tak pomyślało większość z nas, prawda?
Dziś wydaje się jednak, że API konwersji to będzie niebawem podstawa przy prowadzeniu kampanii w Meta (Facebooku).
Czym jest API, a czym Pixel
Pixel jest to fragment kodu, który umieszczamy na naszej stronie www, który bazując na technologii ciasteczek (cookies), zbiera dane o użytkownikach odwiedzających naszą stronę.
API natomiast to kod, który, w odróżnieniu do Pixela, umieszczany jest na serwerze strony (czyli w plikach, które budują stronę).
Obydwa kody umieszczamy na stronie po to, aby analizować zachowanie użytkowników strony i uczyć się tych zachowań. A następnie wykorzystywać zdobytą wiedzę do tworzenia skuteczniejszych reklam w Meta Ads (Facebook, Instagram, Messenger, Whatsapp, sieć partnerska).
API i Pixel mają największą skuteczność, gdy działają razem, a to dlatego, że każde z tych rozwiązań ma pewne plusy i minusy, ale świetnie się uzupełniają.

Pixel Facebooka (Meta)
Ponieważ Pixel opiera się na technologii ciasteczek, jego największą zaletą jest to, że opiera się nie tylko na danych zebranych z naszej strony. Ale na danych tysiąca innych stron, które użytkownik odwiedzał (na których umieszczony był Pixel).
Dzięki temu Facebook tak doskonale zna nasze zainteresowania. Wchodzimy na 2-3 strony z biżuterią (które mają zainstalowany Pixel) i Facebook może nas sklasyfikować jako osoby, które właśnie szukają nowej biżuterii. A to dlatego, że dzięki Pixelowi, śledzi nasze poczynania w sieci.
Pixel ma też sporo wad i to na tyle poważnych, że firma Meta postanowiła wprowadzić w życie alternatywę czyli API.
Wady Pixela
Wszelkie komisje i urzędy wiecznie czepiają się, że Facebook zbiera i przetwarza za dużo naszych danych. Stąd przyszłość Pixela jako narzędzia jest wątpliwa.
System iOS14 i wyższe pozwala użytkownikom decydować o tym, czy chcą udostępniać swoje dane w przeglądarkach. A więc dane z Pixela są niepełne, gdyż nie uwzględniają tych użytkowników, którzy świadomie zadecydowali, że nie chcą być „śledzeni”.
API konwersji Facebooka
Jak się możesz domyślić, te wady, które ma Pixel zostały wyeliminowane przy API. To narzędzie do monitorowania ruchu na www, nie ma problemów z ciasteczkami, gdyż jest oparte o inną technologię.
Dodatkowo API umie zidentyfikować, że ten sam użytkownik otwiera naszą stronę najpierw z telefonu, a następnie np. dokonuje zakupów z laptopa. Inne narzędzia opiszą go jako dwóch różnych użytkowników. A API (jeśli tylko ma wystarczające dane) potrafi określić tego użytkownika jako tego samego.
API staje się standardem
I jest przyszłością monitorowania zachowań użytkowników na stronie. Teraz rozumiesz jak ważne jest, aby wdrożyć to narzędzie do swojej pracy (lub pracy freelancera / agencji, które tworzą Twoje kampanie na Facebooku).
Poradnik
Przygotowałam dla Was krótki poradnik jak wdrożyć API konwersji na stronę na WordPressie. Poradnik wyświetlisz po wpisaniu swoich danych:
Potrzebujesz wsparcia w budowaniu skutecznych kampanii reklamowych? Umów się na bezpłatną konsultację ze mną, podczas której rozplanujemy dalsze działania. Wystarczy, że wypełnisz załączony formularz, a ja skontaktuję się z Tobą niebawem.
Miłego dnia,
Ania Amsolik
współtwórczyni Social Spot