Czym jest Clubhouse?

Clubhouse to nowe medium społecznościowe, które zdobyło już rzeszę użytkowników w USA, a teraz rozpycha się na europejskim, w tym również polskim, rynku. Czym jest Clubhouse? To platforma społecznościowa oparta o dyskusje na żywo. Zanim jednak do niej dołączyłam, nie potrafiłam sobie wyobrazić jak to może wyglądać.

Otóż wyobraź sobie dom pełen różnych pokoi.  Idziesz korytarzem i spoglądasz na zamknięte drzwi każdego z nich, a na nich widnieje tabliczka, która mówi Ci o czym w danym pokoju się właśnie toczą dyskusje. Ludzie rozmawiają o wszystkim! Inspirują się, uczą, bawią. W każdym z pokoi znajduje się od kilku do kilkuset osób. Wchodzisz do tego, którego tematyka Cię interesuje. Na scenie toczy się panel dyskusyjny. Zazwyczaj rozmawiają 2-3 osoby, jest też kilku moderatorów. Siadasz wygodnie na krzesełku i przysłuchujesz się dyskusji. Jeśli okazuje się dla Ciebie nudna, po angielsku się wymykasz. Jeśli uznasz, że dyskusja jest ciekawa, zostajesz i….

  • słuchasz biernie
  • podnosisz rękę na znak, że też masz coś do powiedzenia w tym temacie
  • jeden z moderatorów decyduje czy dać Ci głos i w ten sposób zasiadasz w loży panelistów

Możesz też wejść ze znajomymi/nieznajomymi do pustego pokoju, zaprosić do niego swoich fanów (tak, to medium społecznościowe, w którym zbiera się followersów) i rozpocząć dyskusję na temat przez Ciebie wybrany. Możesz tez spotkać się ze znajomym sam na sam w pokoju i nawet się w nim zamknąć tak, aby nikt inny nie mógł do niego wejść.

 

Czy i dlaczego warto tam być

Wyobraź sobie grupę na Facebooku lub forum dyskusyjne, w których rozmowy/przekazy nie są pisane ani graficzne tylko mówione. I to na żywo. Jesteś więc w stanie posłuchać wielu mądrych ludzi, inspirować się nieustannie ich pomysłami i czerpać garściami od nich wiedzę i to tu i teraz! Możesz im też zadawać pytania dzięki czemu pomogą Ci rozwiązać Twój problem czy dylemat.

Żadne medium społecznościowe nie powinno polegać jedynie na czerpaniu, a więc wyobraź sobie, że masz wiedzę w jakimś konkretnym temacie, która mogłaby przydać się innym. Albo masz zajawkę na coś i lubisz dzielić się nią z innymi (zajawiać ich).

 

Jak dołączyć?

Ekskluzywność Clubhouse polega dziś na niedostępności medium – aby dołączyć po pierwsze musisz być posiadaczem iPhone. Po drugie musisz otrzymać zaproszenie od kogoś, kto uzna, że wniesiesz do społeczności jakąś wartość. Aktualnie wielką zaletą tego medium jest to, że pełne jest osób „na poziomie” i nie chodzi mi bynajmniej o poziom zamożności, ale o poziom dyskusji. Mam wrażenie, że nigdy nie stanie się pożywką dla typowych internetowych trolli, gdyż oni są „wielcy” jedynie wtedy, gdy są anonimowi.

 

Czy to miejsce dla promowania marek?

To zdecydowanie miejsce dla indywidualności. Przypomina mi nieco LinkedIn czy Twittera. Tu liczy się to, co my jako jednostka mamy do powiedzenia. To świetne miejsce do budowania własnej marki osobistej.

Pamiętajmy, że za każdą firmą stoją ludzie – właściciele, dyrektorzy. A więc promując siebie, możesz promować swoją markę. Clubhouse przypomina trochę live’y czy podcasty, które są tworzone przez osobistości, ale de facto promują firmy osób, które je prowadzą.

 

Moje wrażenia po pierwszych dniach

 

Clubhouse mnie wkręcił. Uwielbiam słuchać podcastów, uwielbiam w ogóle wszelkie przekazy słuchane bardziej niż video. Już wiem, że może być wielkim pożeraczem czasu. Konkurencją dla Facebooka w aspekcie pochłaniania naszego czasu wolnego zdecydowanie!

Kiedy wejdziesz do medium po raz pierwszy warto zajrzeć do pokoju „Clubhouse PL Nocne rozmowy Polaków”. Michał (z którym okazuje się mieliśmy przyjemność pracować wspólnie przy pewnym projekcie w Sopocie) i Rafał tworzą fajną społeczność Polaków, w której dowiesz się wszystkiego o tym, jak działa serwis, jak z niego korzystać, co możesz do niego wnieść, jak tworzyć własne pokoje, moderować je itp. itd. Już pierwszego dnia zaprosili mnie na scenę i miałam okazję opowiedzieć o sobie i moich wrażeniach z korzystania z Clubhouse. Chcecie uzyskać zaproszenie do serwisu, zajrzyjcie do grupy na FB chłopaków Clubhouse Polska.

 

 

Bycie na scenie nie jest pewnie dla wszystkich. Pewnie myślisz sobie, że to wielki stres występować nagle przed obcymi ludźmi i mówić coś mądrego. To fakt ludzie dzielą się na tych, którzy będą zawsze tylko słuchać (i to jest ok) oraz na tych, którzy lubią dyskutować, dzielić się swoimi doświadczeniami i to dla nich będzie scena.

Medium na razie raczkuje. Zdobywa użytkowników, więc nie wiadomo w którym kierunku pójdzie. Podoba mi się forma mówiona. Czy planujemy w Social Spot swój własny pokój? Pewnie tak 🙂 Jak tylko ułożymy własną strategię pod to medium tu znajdzie się EDIT i zaprosimy Was do naszej społeczności w CH.

Aktualnie całą naszą energię wkładamy w wyzwanie 10 kroków do spójnej marki w grupie 𝕤𝕠𝕔𝕚𝕒𝕝 𝕞𝕖𝕕𝕚𝕒 𝕜𝕣𝕖𝕒𝕥𝕪𝕨𝕟𝕚𝕖 oraz w pracę bieżącą nad strategiami i socialami naszych Klientów, a także nad naszymi ebookami. A więc jeśli akurat ten temat Cię kręci, zapraszamy serdecznie!

 

Jeśli masz pytania lub własne spostrzeżenia co do Clubhouse, daj znać w komentarzu 🙂

Pozdrawiam,

Ania Amsolik (follow me na CH @aniaams)

window.lintrk('track', { conversion_id: 13611706 });