Jak przygotować się do Black Friday ‘23
Black Friday i Cyber Monday to dwa następujące po sobie dni sprzedaży przynoszące ogromne zyski, zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i internetowych. Trend pochodzi z USA, gdzie średnio każdego roku przychody przedsiębiorców wzrastają blisko 5 razy. W Polsce Black Friday zyskuje na popularności, wg danych Blika w 2021 roku aż 10,8 mln transakcji o wartości ponad 1,6 mld zł.
BF w US
Jak zmieniało się zainteresowanie Black Friday w Polsce (wyszukiwanie frazy Black Friday w Google) na przestrzeni lat 2004- 2023
Źródło: Google trends
Mobile First
Wszystkie dane, którymi dysponujemy, wskazują, że tak, zakupy w BF w 2023 r. będą większe niż kiedykolwiek. Według Shopify 73% sprzedaży podczas BFCM 2022 odbyło się za pomocą urządzeń mobilnych, w porównaniu z 71% w 2021 r.
Dlatego w pierwszym etapie przygotowań to BFCM 2023 warto:
- upewnić się, że strona internetowa jest zoptymalizowana pod mobile
- sprawdzić, czy chatboty na stronie internetowej działają w wersji mobile, (nie bagatelizuj również zapytań na social mediach)
Rozpocznij lejek marketingowy
Badania pokazują, że ludzie chętniej dokonują zakupu produktów marki, którą już znają. Rozpocznij swoje przygotowania do BF wcześniej, zdobądź nowych odbiorców, daj się poznać, a osobom zaznajomionym z marką, nie pozwól o niej zapomnieć.
Analizuj i wyciągaj wnioski
→ Zadbaj o analitykę w czasie rzeczywistym :
- podejmowanie decyzji: BF to dzień w którym konkurencja nabiera na sile, a czas nie jest Twoim sprzymierzeńcem, dlatego tak ważne jest by na bieżąco prowadzić analitykę działań konsumentów, obserwować trendy sprzedaży i ruchu na stronę. Dzięki temu możliwa będzie zmiana taktyk czy relokacja budżetów.
- nie korzystasz z katalogów produktowych automatycznie aktualizujących się ze stanem sklepu internetowego? Analiza w czasie rzeczywistym pozwoli Ci na kontrolę obecnego stanu produktowego i optymalizowanie kampanii, by nie przepalać budżetu na produkty, które nie są już dłużej dostępne.
Dzięki bieżącej obserwacji możesz wprowadzać szybkie zmiany w kampanii i reagować na dynamicznie zmieniającą się sytuację.
To do
→ Przygotuj swoją ofertę na Black Friday i pokaż ją światu jeszcze przed wielkim dniem. Za pomocą kampanii reklamowych wypromuj ją w mediach społecznościowych, by informacja dotarła do jak najszerszej grupy odbiorców. Działania na BF trzeba rozpocząć co najmniej 30 dni wcześniej.
→ Pamiętaj, że im bliżej BF tym stawki w aukcji Facebooka czy Google rosną. “Uśpieni reklamodawcy” wchodzą do gry z większymi budżetami, a stali gracze znacząco je podwyższają.
→ Jeśli prowadzisz działania e-mail marketingowe (newsletter) przypomnij o nadchodzących promocjach. Możesz zapewnić osobom zapisanym do newslettera wcześniejszą zniżkę lub wrócić ze skierowaną wyłącznie do odbiorców Twojego mailingu kampanią w oparciu o niestandardową grupę odbiorców. Nie zapomnij wysłać im kodu zniżkowego na kilka dni poprzedzających BF.
→ Nie zapominaj o porzuconych koszykach. Kiedy, jak nie z okazji Black Friday, najlepiej dokończyć zakupu pozostawionego w koszyku? Wróć do użytkowników w dedykowanej kampanii na grupę niestandardową ze zdarzenia dodanie do koszyka, aby zwiększyć współczynnik konwersji i przychody.
→ Na użytkownika czeka wiele pokus z okazji BF. Nie trać go na etapie koszyka, zaprojektuj specjalnie mailingi, które będą aktywowane, gdy tylko użytkownik opuści koszyk i pozostawi w nim produkty. Nie zapominaj także o kampanii remarketingowej.
→ Nie marnuj ruchu nowych klientów, którzy przyszli do Ciebie w trakcie BF. Te osoby mogą zostać z Tobą na dłużej, co przyniesie Ci również większe zyski trakcie kolejnego piku sprzedażowego, czyli Świąt Bożego Narodzenia. Pamiętaj, że to w trakcie pierwszego zakupu wrażenie użytkownika jest najważniejsze. Jeśli więc spisałeś się na medal, działaj z remarketingiem, by zachęcić osoby do pozostania z Tobą na dłużej.
→ Zaktualizuj swoje reklamy na google: rozszerzenia linków niech prowadzą do ofert na Black Friday, uzupełnij rozszerzenie promocji, by użytkownik nie musiał wchodzić na stronę, by dowiedzieć się o zniżce. Jeśli na Twojej stronie istnieją inne “ułatwienia zakupu”, takie jak np. Klarna czy Paypo, daj o tym znać użytkownikom w rozszerzeniu informacji.
Podsumowanie
Na Black Week postaw na wyróżnienie swojej marki. Intensyfikacja działań w social mediach, odpowiednio wcześnie uruchomione i targetowane reklamy, newsletter. To tylko kilka najbardziej podstawowych kanałów, które sprawią, że możesz czuć się przygotowany do Black Friday 2023!
✅ Jeśli chcesz być zawsze o krok do przodu przy okazji akcji takich jak Black Friaday, weź pod uwagę powyższe wskazówki. Jeśli potrzebujesz wsparcia w planowaniu i wdrażaniu kampanii marketingowych, bardzo chętnie pomożemy Ci zaplanować skuteczne działania. Wypełnij formularz i umów się na bezpłatną konsultację:
Miłego dnia,
Sandra Gaworska
Performance Specialist – Social Spot
Materiały:
https://www.gorgias.com/blog/black-friday-ecommerce
https://charzynska.pl/black-friday-poradnik/
https://segmentify.com/blog/black-friday-marketing/
https://www.gorgias.com/blog/black-friday-trends-statistics#5-black-friday-trends-and-projections
https://www.linkedin.com/pulse/black-friday-2023-5-ecommerce-trends-you-need-look-out-salesfireuk-wzcme/