W 2022 roku nasza agencja stworzyła około trzydziestu kreatywnych konceptów komunikacji w mediach społecznościowych dla różnych Klientów. Dziś przychodzą do nas nowi Klienci, ponieważ wiedzą, że otrzymają niesztampowy pomysł na ich social media. Nie negocjują, nie szukają gdzie indziej. Chcą pracować z nami, gdyż oczekują dokładnie tego, co oferujemy – kreatywnego podejścia do marketingu i wysokiej estetyki.

 

Samo pokazanie feedu Instagramowego nie mówi za wiele. Prawdziwy zamysł kryje się w postach, rolkach, storiesach, copy (treściach postów) i innych elementach tworzących spójną całość komunikacji w social mediach. I jest wynikiem kilku etapów, które każdorazowo przechodzi w naszej agencji taka koncepcja.

Najłatwiej będzie mi przedstawić to na przykładzie. Wezmę więc pod lupę jednego z klientów, z którym pracujemy od kilku miesięcy – Hotele Arche.

 

Social Media z pomysłem etap 1.: Określenie celów komunikacji i grup docelowych

 

Przed etapem 1 jest jeszcze etap 0, czyli formalności: ofertowanie, rozmowy, dogadywanie szczegółów współpracy, umowa… Pominę opowiadanie o tym procesie, gdyż w tym etapie nie dzieje się zbyt wiele odkrywczych rzeczy. No, może poza jednym elementem, który jednak zachowam dla siebie (tajemnica handlowa 😉 ). Kiedy już wiemy, że rozpoczynamy współpracę z klientem, zawsze pierwszym etapem jest ustalenie celu naszych działań oraz tego, do kogo my w tych mediach społecznościowych tak naprawdę mówimy.

Ten etap najcześciej odbywa się we współpracy z Klientem – to jednak on zna najlepiej swoich klientów. To on też powinien wiedzieć po co mu obsługa mediów społecznościowych i czego oczekuje od agencji. Tak też było w przypadku Hotele Arche. Nasz Klient określił cel działań:

  • pokażmy światu, że Arche to po prostu zajebista sieć hoteli. Super gościnni pracownicy, nietuzinkowe miejsca, świetny design, nadawanie starym (często brzydkim) miejscom nowego blasku, działania prospołeczne i ekologia, wysoka jakość świadczonej usługi, uśmiech, kreatywność. Jednym słowem: zbudujmy pewien wizerunek sieci.
  • grupa docelowa – cały przekrój gości hotelowych. Od biznesowych spotkań, podróży służbowych, poprzez miłośników podróży w designerskie i nieszablonowe miejsca, dla których liczy się doświadczenie i jakość usługi, bardziej niż cena, ludzie doceniający polskie/lokalne produkty i usługi, rodziny, pary, aż po osoby zainteresowane organizacją imprez okolicznościowych.

materiały reklamowe Hotele Arche

 

Social Media z pomysłem etap 2.: Burzing

 

Kiedy już wiemy na czym zależy Klientowi i do kogo kierowana jest komunikacja, przychodzi czas na spotkanie całego naszego zespołu na kreatywny burzing.

W przypadku Hotele Arche było to o tyle trudne zadanie, że nie jest to jeden obiekt, z własnym unikatowym charakterem, a największa polska sieć hoteli. I to hoteli bardzo różnych. Od miejskich obiektów typowo biznesowych, po perełki designu zlokalizowane najczęściej w zabytkach czy starych fabrykach. No dobrze, to od czego zaczęłyśmy?

Jak zawsze zaczynamy od tego, że otwieramy głowy na niesztampowe myślenie. Jakby nie było ograniczeń budżetowych, żadnych branżowych naleciałości. Czyli założenie tego etapu jest jedno – sky is the limit i nie ma złych pomysłów.

Celem tego etapu w przypadku Arche było odpowiedzenie sobie na kilka pytań:

  • jak zgrabnie połączyć komunikację hoteli, które kierują swoją ofertę do różnych grup docelowych
  • jak pokazać unikatowość i „zajebistość” tej sieci
  • jak wykorzystać potężny materiał produktowych foto Klienta (czyli zdjęć bez ludzi – pustych wnętrz)
  • jak wyróżnić komunikację na tle innych konceptów hotelowych
  • jak obrać jedną linię (pomysł) komunikacji i sprawić aby była wyjątkowa
  • jeśli miałybyśmy możliwość wyprodukowania własnej sesji foto/video, to jak by ona wyglądała

Każda z nas otwiera głowę, ale też swoje ulubione narzędzia do inspiracji. Puszczamy wodze fantazji, każda rzuca różne pomysły. Jeden pomysł generuje następny i tak powstaje pewien zamysł, pomysł, mood.

 

Jaka linia powstała dla Arche i dlaczego taka

Pomysł na całą koncepcję komunikacji profilu Hotele Arche został zainspirowany przez samo Arche. Dokładnie przez hasło przewodnie jednego z hotelu grupy: Dworu Uphagena w Gdańsku.

 

Nasza koncepcja nosi nazwę „Join Our Story”. Postanowiłyśmy opowiadać różne historie i zamykać je w pewnych ramach tj.

  • HER STORY / HIS STORY / THEIR STORY – opowieści o podróżujących gościach w hotelach Arche
  • HISTORY – historie nieoczywistych miejsc adaptowanych przez Arche
  • OUR STORY – historie pracowników, właścicieli, opowiadanie o obiektach Arche, o działalności całej grupy
  • FUTURE STORY – nowe obiekty, dbałość o przyszłość planety, kolejne pokolenia (ekologia)
  • YOUR STORY – opinie i historie gości hoteli Arche

Na ludzkich historiach i ich doświadczeniach opiera się właśnie całe hotelarstwo (w wersji premium). Tu goście nie wpadają na jedną noc, aby przy okazji innych potrzeb wyspać się i zjeść śniadanie. Do Arche przyjeżdża się po wyjątkowe doświadczenia i po wyjątkowe historie.

Na tej podstawie powstał film promujący nasz koncept. Wykorzystałyśmy do niego jedynie zdjęcia Klienta oraz stockowe video. Na tym etapie już wiedziałyśmy, że będzie ciężko budować konsekwentnie tę linię komunikacji bez sesji foto/video naszej produkcji. Nie da się zbudować opowieści i przekazać odbiorcom emocji bez dobrze zaprojektowanej sesji contentowej.

 

 

Na szczęście Klient zachwycił się naszym pomysłem i udało nam się namówić go na pierwszą sesję w Gdańsku w Dworze Uphagena.

 

Social Media z pomysłem etap 3.: Produkcja sesji foto/video

 

Produkcja sesji wizerunkowych to nasza specjalność i jeden z ulubionych elementów współprac. To dzięki takiej produkcji mamy szansę na to, aby nasz kreatywny koncept w 100% się dokonał. Czy taka sesja wymaga zawsze wielkiego budżetu? Staramy się wykonywać je nie powalając Klienta na kolana. W przypadku Arche potrzebowałyśmy:

  • odpowiedniego miejsca – tu miejsce narzuciło się samo – my jesteśmy z Trójmiasta, w Gdańsku otworzył się całkiem niedawno najnowszy hotel sieci: Dwór Uphagena, a do tego jeszcze to chyba jeden z piękniejszych hoteli w Polsce – nie mogłyśmy wymarzyć sobie lepszego venue!
  • modeli / modelek – Arche ma to szczęście, że pracuje tam była Miss Polski Ewa Mielnicka-Cekała i z wielką chęcią zgodziła się na udział w sesji, kolejne osoby pozyskałyśmy rozliczając się z nimi barterowo – kto nie chciałby spędzić weekendu w jednym z pięknych hotelu grupy
  • dobrego fotografa – taka osoba (Grażyna Murawska) jest na szczęście częścią naszego teamu
  • przemyślanego i dopiętego na ostatni guzik scenariusza oraz produkcję sesji na miejscu – a od takich zadań specjalnych w naszym teamie mamy Head of Creative Team – Kamilę
  • make-up, stylizacje – współpracujemy z fajnymi dziewczynami, które dowożą naprawdę świetne efekty

Z resztą przekonajcie się sami jak to nam wyszło:

 

 

Social media z pomysłem etap 4: Storytelling

W tym kreatywnym koncepcie nie mogło się obejść bez opowiadania dobrych historii. Jak inaczej przedstawić emocje towarzyszące gościom w podróży w hotelach Arche, niż przez pryzmat ich odczuć?

W tym elemencie też postanowiłyśmy nieco przełamać typowy hotelowy copywriting.

 

Social Media z pomysłem etap 5.: Opinia Klienta

„Ania to, co robicie w naszych social mediach jest genialne! Niesie się już szerokim echem, a zapytań o eventy i rezerwacji mamy tak dużo, że właśnie szukamy nowej osoby do działu sprzedaży. Wasza sesja jest tak zmysłowa i przepiękna, że na pewno planujemy kolejną na wiosnę!”

Czy mogę dodać cokolwiek więcej w tym temacie? Chyba nie ma potrzeby… Może poza tym, że oprócz social media z pomysłem robimy tu jeszcze kampanie płatne (zwiększona liczba zapytań i rezerwacji wynika więc nie tylko z kreatywnego content marketingu, ale też dobrze dopasowanego performance marketingu).

 

Social Media z pomysłem etap 6.: Chcesz też?

Kejsy, w których mamy wpływ absolutny na pomysł, kreację, tworzony content zdarzają nam się coraz częściej. Widzimy jakie fenomenalne efekty dają naszym Klientom te działania. Jeśli chcesz również aby media społecznościowe Twojej marki były prowadzona na wysokim poziomie, kreatywnie i skutecznie wspierały sprzedaż, zapraszamy!

 

Autorką artykułu jest:

Ania Amsolik
Współwłaścicielka Social Spot