Rebranding to niełatwa decyzja. Podejmujemy ją, ponieważ zmusza nas do tego sytuacja lub po prostu czujemy, że naszej marce przydałoby się odświeżenie. Rebranding raz na jakiś czas przechodzą wszystkie większe czy mniejsze marki.


Nasz niedawny klient – Hotel Bonum, był zmuszony aby przejść rebranding po decyzji o odejściu z sieci Dobry Hotel i usamodzielnieniu się.

W znakomitej większości marki decydują się jednak na rebranding z powodu własnej głęboko przemyślanej decyzji.
Kiedy Twoja marka jest gotowa na zmianę identyfikacji wizualnej?
Masz jedynie logo, a więc komunikacja w różnych kanałach jest niespójna.
To bardzo częsta sytuacja w przypadku wschodzących marek. Na początku działalności firma ogranicza koszty, a więc decyduje się jedynie na logo. Z biegiem czasu gdy firma się rozwija, logo zaczyna nie wystarczać. Chcesz aby wszystko komunikowało właściwie wartości Twojej marki, aby do siebie pasowało. To idealny moment na rebranding lub po prostu uporządkowanie wizualnej strony Twojego brandu.
Stworzenie na tym etapie profesjonalnej księgi znaku, którą kierować się będzie dział marketingu w przygotowywaniu materiałów do druku czy banerów do digital marketingu, pozwoli Twojej marce zmienić się w profesjonalny brand.
Obecny branding nie pasuje do Twojej marki
Każda firma ewoluuje, rozwija się, staje przed zmianami, a nawet piwotami. To, co mamy w swoich marzeniach o firmie idealnej, zostaje często skonfrontowane z brutalną rzeczywistością. Firma musi odpowiadać na potrzeby Klientów, musi zarabiać, a nie tylko spełniać marzenia właściciela.
Powiedzmy, że otwierając np. zakład fryzjerski umieściłeś w logo elementy związane z tym fachem. Nożyczki, grzebień, rozwiane włosy… Po miesiącach walki o przetrwanie na konkurencyjnym rynku, zauważasz, że jeden z niewykorzystanych gabinetów można by wynająć kosmetyczce albo samemu taką zatrudnić i rozszerzyć działalność. Nagle okazuje się, że stworzone pierwotnie logo nie pasuje do świadczonych przez Ciebie usług.
To dobry moment aby zastanowić się nad dalszym rozwojem marki i zaprojektowanie brandingu, który będzie pasował nie tylko do tego, co oferujesz teraz, ale do wszystkiego, co chodzi Ci po głowie w kontekście rozwoju firmy.
Zmieniłeś grupę odbiorców
Wydaje Ci się to rzadka sytuacja? Niekoniecznie. Wystarczy, że np. obok Twojej wykwintnej restauracji powstanie park biurowców, do których codziennie przybywa tysiące młodych pracowników korporacji. Nie mają czasu ani ochoty na fine dining. Chcą zjeść szybki, smaczny i niedrogi lunch.
Zmiana menu nie wystarczy. Jeśli Twoje logo, kolorystyka i wszelka komunikacja krzyczy „jesteśmy ekskluzywni”, to tak naprawdę ona mówi wszystkim tym potencjalnym Klientom: „To miejsce nie jest dla nas. Nadęte i drogie.” Czas wtedy pomyśleć o rebrandingu.
Twoje pomysły na rozwój firmy, to pomysły na przyciągnięcie nowych Klientów. Może się jednak okazać, że do nowych Klientów będzie trzeba się komunikować inaczej. W tym przypadku należy się zmienić.
Nie jestem pewny czy mój obecny branding trafia do moich odbiorców
Branding marki to pierwsze wrażenie. A jak wszyscy doskonale wiemy: „Nie masz drugiej szansy aby zrobić dobre pierwsze wrażenie.” Bardzo ważne jest aby branding w pełni komunikował wartości Twojej marki. Aby ocenić czy obecna identyfikacja wizualna trafia w gust odbiorców, należy głęboko zastanowić się kim są moi Klienci, co jest dla nich ważne, jakim językiem się posługują, co im się podoba.
A następnie przeanalizować czy to, co mówi do nich Twoja marka może im się podobać czy nie. Jeśli po głębokiej analizie stwierdzisz, że potrzebna jest zmiana, warto ją przeprowadzić. Szkoda tracić Klientów tylko z powodu niedobrze dobranej kolorystyki marki.
Obecny branding jest już nudny i mało nowoczesny
Logo wielu firm powstało w latach 90-tych. Ono nie tylko nie pasuje do Twojej marki, czy nie trafia do Twoich odbiorców. Ono już nie pasuje do tej rzeczywistości. W tym kontekście warto spojrzeć bardzo krytycznie na swoją identyfikację wizualną i zastanowić się czy ona pomaga nam sprzedawać czy też bardzo odstrasza Klientów. Jeśli nie potrafisz sam obiektywnie tego ocenić, pozwól, że Ci pomożemy 🙂
Ta sytuacja dotyczy też brandingów tworzonych kilka lat temu, które po prostu straciły już swój blask. Wiele firm odświeża swoje logo czy kolorystykę aby nadać im nowoczesności, aby nadążały za zmieniającymi się trendami.

Powodów do zmiany identyfikacji wizualnej marki może być wiele. Ważne aby wyczuć tę ważną potrzebę i w porę zareagować. To pozwoli Ci nadążyć za konkurencją albo nawet ją przegonić.
Dodałabym jeszcze jeden aspekt – logo okazuje się być niepraktyczne 🙂 Na etapie projektowania zazwyczaj jako klient skupiamy się, żeby logo było… ładne. Stąd często pojawiają się delikatne fonty, cienkie linie a nawet gradienty. Z czasem okazuje się, że kiedy wpadniemy na pomysł oznakowania odzieży haftem lub grawer na eleganckim długopisie wykonawca mówi: Przykro mi – nie da się.
Dlatego z mojego – praktycznego punktu widzenia zawsze patrzę na logo pod kątem przyszłych pól eksploatacji.