Wczoraj trafiłyśmy na wpis Aleksandra Małachowskiego (Hashtagalek) na Linkedin o tym, że jego zdjęcia nowego hotelu w Szklarskiej Porębie trafiły właśnie do Vogue Polska. Nie byłoby w tym nic nadzwyczajnego, w końcu to niezły fotograf, gdyby nie fakt, że zdjęcia robione były wyłącznie telefonem. Zdjęcia są fenomenalne.
Natchnęło nas to do tego aby rozprawić się na łamach naszego bloga z zagadnieniem: czy telefonem da się zrobić fajne i profesjonalne zdjęcia do social mediów (nie wspominając już od Vogue).

fot. Aleksander Małachowski (@hashtagalek)

fot. Aleksander Małachowski (@hashtagalek)

fot. Aleksander Małachowski (@hashtagalek)
Wysoka jakość przede wszystkim
W Social Spot priorytetem jest dla nas zawsze jakość contentu, który publikujemy. Nie zgadzamy się na beznadziejne zdjęcia, rozpikselowane filmiki czy niespójne z resztą komunikacji grafiki. Uważamy, że takie treści tylko psują wizerunek marki, zamiast wspierać jej marketingowy rozwój.
Z tego też powodu, pierwszą osobą, która została zatrudniona na stałe do agencji była Marta – fotograf. Zaopatrzyłyśmy się też w profesjonalny sprzęt fotograficzny (lustrzanka, lampy, blendy, statywy, tła itp.) Nie wyobrażałyśmy sobie, żeby profesjonalna agencja social media pojawiała się u Klienta z telefonem w ręku!
Specyfika social mediów
Rozkładając dalej na czynniki pierwsze jakość contentu w social mediach, nie można zapomnieć o ich specyfice. Zastanówmy się gdzie tak naprawdę potrzebujemy zdjęć, które są po prostu sztos, a gdzie mniejsze znaczenie ma jakość, a ważniejsza jest merytoryka i czas reakcji.
Na pewno zdjęcia jak spod igły wymagane są absolutnie:
- Na feedzie instagramowym – to wizytówka marki, miejsce, w którym człowiek oglądający ma dostać gęsiej skórki, ma mu pociec ślinka, a emocje mają sięgnąć zenitu. To miejsce, które ma sprawić, że odbiorca już chce tam być, już chce kupić. Odbiorcy kupuja w internecie oczami, więc zadbanie o to, by zdjęcie aż krzyczało „KUP MNIE”, jest kluczowym zadaniem dla marketerów.
- Na Pintereście – to medium jest miejscem inspiracji i pięknych zdjęć – niewyobrażalne jest aby marka promująca się w tym medium prezentowała nieprofesjonalne zdjęcia.
- W kampaniach reklamowych – jeśli Twoje zdjęcie ma sprzedać Twoje produkty czy usługi musi być perfekcyjnie dobrane i perfekcyjnie wykonane.
- Na feedzie na Facebooku i LinkedIn – ten punkt zostawiłyśmy na koniec, gdyż tu często wartość merytoryczna wpisu (copy) jest równie ważna, jak dodane do niej zdjęcie. Czasami więc nie warto odpuszczać publikacji tylko dlatego, że nie ma się dobrej fotki. Co nie znaczy, że możemy sobie to pozwolić na totalny freestyle bez ładu i składu – to również są nasze wizytówki.
Gdzie możemy odpuścić dopieszczenie fotek i dlaczego?
- Na Facebooku i LinkedIn kiedy ważniejsze jest tu i teraz, dzieję się coś, czego szkoda byłoby nie pokazać.
- W stories (relacjach) – tu gdzie pokazujemy życie naszej marki, wszelkie backstage, ludzką twarz biznesu. W tym miejscu mniejsze znaczenie ma jakość samych zdjęć czy video – tu liczy się przekaz, fun, merytoryka.
- Na TikToku – video w tym medium to znów pomysł i przekaz to coś, co liczy się najbardziej.
Czy telefonem da się zrobić profesjonalne foty?
Prawda jest taka, że na finalną jakość fotki wpływa bardzo dużo czynników. Sprzęt, którym została wykonana jest tylko jednym z nich. Co więc jeszcze decyduje o tym, czy zdjęcie jest profesjonalne czy nie?
- Przede wszystkim ręka, która wykonuje zdjęcie. Jak widać na przykładzie z początku artykułu – jeśli profesjonalny fotograf weźmie do ręki telefon, wyjdzie z tego coś pięknego. Liczy się dobre światło, ustawienie sprzętu i wykorzystanie warunków panujących wokoło.
- Obróbka zdjęcia – zdjęcie „surówka” to tylko część zadania fotografa. Kolejny etap to odpowiednie obrobienie go w dedykowanych do tych celów programach (np. Lightroom).
- Spójność w obrębie jednego medium – jak spojrzysz na zdjęcia Aleksandra z Vogue, zobaczysz, że są w podobnej tonacji, mają podobny punkt czerni czy podobną ekspozycję. Generalnie są tak obrobione aby stanowiły spójną całość. Tak samo powinny prezentować zdjęcia Twojej marki w social mediach!
- Wracając do samego sprzętu – aby telefon zrobił profesjonalną fotę, musi być to dobry sprzęt, z dobrym aparatem.
My staramy się robić jak najwięcej zdjęć profesjonalnymi aparatami. Jednak nie ukrywamy, że zdarzają nam się sytuacje, w których telefon gra pierwsze skrzypce. Szczerze – często nie zauważycie, które zdjęcie jest robione lustrzanką, a które iPhonem 🙂